مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46180 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

صحت تقسيم عقلي موجود به واجب الوجود و ممكن الوجود به چند صورت فرض مي شود ؟
صدق اين قضيه ( موجودات يا واجب الوجود و يا ممكن الوجود هستند ) به سه صورت تصورمي شود :الـف - هـر مـوجـودي واجـب الـوجود باشد , ب - هر موجودي ممكن الوجود باشد , ج - بعضي از موجودات واجب الوجود و بعضي ممكن الوجود هستند . بـنـا بـر فـرض اول و سـوم وجـود واجـب الـوجود ثابت است , اما فرض دوم اينكه آيا مي شودهمه مـوجـودات مـمـكـن الـوجـود بـاشـنـد يـا نه ؟ بايد برهان ديگري ضميمه كرد و آن اين است كه مـمـكـن الوجود بودن همه موجودات محال است , زيرا ممكن الوجود نياز به علت دارد و اگر همه موجودات نياز به علت داشته باشند , تسلسل در علل كه محال است , پيش مي آيد . پـس بايد سلسله علل به موجودي كه نياز به علت نداشته باشد , منتهي گردد و آن واجب الوجود است .

محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.